a) Kekeliruan dalam membezakan bunyi
Murid-murid tidak dapat menentukan persamaan dan perbezaan bunyi yang didengar danseterusnya memberikan makna kepada apa yang didengar. Jadi, mereka tidak akan
memahami makna sebenar yang terkandung dalam perkataan atau ayat.
b) Kelemahan memahami apa yang didengar
Pertuturan dengan perkataan dan ayat yang sesuai seperti menggunakan penanda wacanamembolehkan murid memahami apa yang disampaikan. Murid yang cekap akan
mengaitkan apa yang didengar dan seterusnya bertindak terhadap pertuturan tersebut.
c) Tidak cekap memproses maklumat
Pendengar yang aktif bukan saja mendegar tetapi juga perlu memberi reaksi terhadapapa yang didengar. Sesuatu maklumat yang didengar itu diproses dan dikembangkan atau
disimpan untuk diguna semula.
d) Kelajuan dalam pertuturan
Pertuturan yang laju menimbulkan masalah kepada murid. Mereka tidak dapatmembezakan antara perkataan dan bunyi bahasa.
e) Gaya pertuturan
Bahasa yang dituturkan mengikut sebutan, tekanan, intonasi dan gaya bahasa dialekboleh menimbulkan masalah kepada murid. Dalam menjalankan pengajaran dan
pembelajaran, sebutan baku haruslah digunakan.
Cikgu, teruskan usaha.
BalasPadamYa, kita sama-sama berusaha.
PadamTerima kasih kerana cikgu sudi berkongsi maklumat ini
BalasPadammaklumat yang tepat dan berguna..
BalasPadam